Impacto de la formación inicial docente intercultural. Una revisión de la investigación

Main Article Content

Eva Francisca Hinojosa-Pareja Mª Carmen López-López

Resumen

El avance teórico y normativo de la educación en y para la diversidad cultural ha subrayado la necesidad de adecuar la formación inicial del profesorado al carácter plural de la realidad social y educativa. Este artículo centra su atención en las investigaciones empíricas desarrolladas entre 2005 y 2012 y destinadas a analizar el impacto que tienen los programas de formación inicial docente comprometidos con la diversidad cultural en los futuros profesores. Los resultados proporcionan información sobre los factores clave que influyen en el éxito o fracaso de las propuestas de formación, así como de las acciones formativas que tienen más impacto y de las limitaciones metodológicas más frecuentes de esta línea de investigación. 

Article Details

Como citar
HINOJOSA-PAREJA, Eva Francisca; LÓPEZ-LÓPEZ, Mª Carmen. Impacto de la formación inicial docente intercultural. Una revisión de la investigación. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, [S.l.], n. 71, mayo 2016. ISSN 2448-5799. Disponible en: <https://convergencia.uaemex.mx/article/view/3990>. Fecha de acceso: 06 abr. 2020 doi: https://doi.org/10.29101/crcs.v0i71.3990.
Palabras clave
formación del profesorado; futuros docentes; diversidad cultural; revisión de la literatura; investigación educativa
Sección
Artículos

Citas

Aguado, María Teresa et al. (2008), “El enfoque intercultural en la formación del profesorado. Dilemas y propuestas”, en Revista Complutense de Educación, año 19, núm. 2, España: Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid.

Almarza, Dario (2005), “Connecting multicultural education theories with practice: a case study of an intervention course using the Realistic Approach in Teacher Education”, en Bilingual Research Journal, año 29, núm. 3, Estados Unidos: Routledge.

Arnesen, Anne-Lise et al. (2008), Policies and practices for teaching sociocultural diversity. A Survey report, Strasbourg Cedex: Council of Europe Publishing.

Ball, Arnetha y Cynthia Tyson (2011), Studying diversity in teacher education, Lanham: AERA.

Banks, James et al. (2005), “Teaching diverse learners”, en Darling-Hammond, Linda y John Bransford [comps.], Preparing teachers for a changing world: what teachers should learn and be able to do, San Francisco: Jossey-Bass.

Bell, Courtney et al. (2007), “We know it's service, but what are they learning? Preservice teachers' understandings of diversity”, en Equity and Excellence in Education, año 40, núm. 2, Estados Unidos: Routledge.

Berta-Avila, Margarita Inés y Lisa William-White (2010), “A conscious agenda for cultivating future teachers' equity and social justice paradigms”, en Teacher Education and Practice, año 23, núm. 4, Estados Unidos: Rowman & Littlefield.

Biddle, Bruce, Thomas Good e Ivor Goodson [comps.] (2000), La enseñanza y los profesores. La enseñanza y sus contextos (II), Barcelona: Paidós Ibérica.

Bisquerra, Rafael (1989), Métodos de investigación educativa: guía práctica, Barcelona: CEAC.

Bleicher, Elizabeth (2011), “Parsing the language of racism and relief: Effects of a short-term urban field placement on teacher candidates’ perceptions of culturally diverse classrooms”, en Teaching and Teacher Education, año 27, Estados Unidos: Elsevier.

Bodur, Yasar (2012), “Impact of course and fieldwork on multicultural beliefs and attitudes”, en The Educational Forum, año 76, núm. 1, Estados Unidos: Kappa Delta Pi/Routledge.

Bollin, Gail (2007), “Preparing teachers for Hispanic immigrant children: a service learning approach”, en Journal of Latinos and Education, año 6, núm. 2, Estados Unidos: Routledge.

Cain, Mary (2010), “Culturally responsive teaching awareness through online fiction”, en Multicultural Education &Technology Journal, año 4, núm. 2, Reino Unido: Emerald.

Chang, Shih-pei et al. (2011), “The multidimensionality of multicultural service learning: The variable effects of social identity, context and pedagogy on pre-service teachers’ learning”, en Teaching and Teacher Education, año 27, Estados Unidos: Elsevier.

Cho, Grace y Debra DeCastro (2006), “Is ignorance bliss? Pre-service teachers' attitudes toward multicultural education”, en The High School Journal, año 89, núm. 2, Estados Unidos: The University of North Carolina Press.

Christensen, Laurene (2007), “A case study of intercultural development for pre-service language teachers”, en Higbee, Jeanne, Dana Lundell e Irene Duranczyk [comps.], Diversity and the Postsecondary Experience, Minneapolis: Center for Research on Developmental Education and Urban Literacy, University of Minnesota.

Cicchelli, Terry y Su-Je Cho (2007), “Teacher multicultural attitudes: intern/teaching fellows in New York City”, en Education and Urban Society, año 39, núm. 3, Estados Unidos: Sage.

CIDE (2005), La atención al alumnado inmigrante en el sistema educativo en España, Madrid: Centro de Investigación y Documentación y Evaluación Educativa.

Clauso, Adelina (1993), “Análisis documental: el análisis formal”, en Revista General de Información y Documentación, año 3, núm. 1, España: Universidad Complutense de Madrid.
Cochran-Smith, Marilyn et al. (2004), “Multicultural teacher education”, en Banks, James y Cherry A. McGee Banks [comps.], Handbook of research in multicultural education, San Francisco: Jossey-Bass.

Comisión Europea (2010), How can Teacher Education and Training policies prepare teachers to teach effectively in culturally diverse settings?, Oslo: Comisión Europea.

Czop, Lori et al. (2010), “Multicultural teacher education: examining the perceptions, practices and coherence in one teacher preparation program”, en Teacher Education Quarterly, año 37, núm. 2, Estados Unidos: California Council on Teacher Education.
Davis, Tery y Barbara Moely (2007), “Preparing pre-service teachers and meeting the diversity challenge through structured service-learning and field experiences in urban schools”, en Townsend, Tony y Richard Bates [comps.], Handbook of Teacher Education, Países Bajos: Springer.

De Courcy, Michele (2007), “Disrupting preconceptions: challenges to pre-service teachers' beliefs about ESL children”, en Journal of Multilingual and Multicultural Development, año 28, núm. 3, Estados Unidos: Routledge.

Del Prado, Pixita et al. (2007), “Preservice educators' perceptions of teaching in an Urban Middle School setting: A lesson from the Amistad”, en Multicultural Education, año 15, núm. 1, Estados Unidos: Caddo Gap Press.

Durán, Ramiro (2011), “Spanish and British teacher trainees on exchange in primary schools abroad: an intercultural experience in educational settings”, en Porta Linguarum, año 15, España: Universidad de Granada.

Espiritu, Patricia (2006), “Questioning the Aloha in a multicultural teacher education course”, en Asia-Pacific Journal of Education, año 26, núm. 1, Singapore: Routledge.

Feiman-Nemser, Sharon (2001), “From preparation to practice: designing a continuum to strengthen and sustain teaching”, en Teachers College Record, año 6, Estados Unidos: Teacher College, Columbia University.

Ference, Ruth y Berry College (2006), “Building and sustaining short-term cross-cultural immersion programs in Teacher Education”, en AILACTE Journal, año 3, Estados Unidos: The Association of Independent Liberal Arts Colleges for Teacher Education.

Fernsten, Linda (2009), “Teacher candidates, discourse and diversity”, en Teacher Development, año 13, núm. 3, Reino Unido: Routledge.
Fox, Rebecca y Rosario Diaz-Greenberg (2006), “Culture, multiculturalism and foreign/world language standards in U.S. teacher preparation programs: toward a discourse of dissonance”, en European Journal of Teacher Education, año 29, núm. 3, Reino Unido: Routledge.

Gay, Geneva (2013), “Teaching to and through cultural diversity”, en Curriculum Inquiry, año 43, núm. 1, Reino Unido: Wiley.

Gayle-Evans, Guda y Deanna Michael (2006), “A study of pre-service teachers' awareness of multicultural issues”, en Multicultural Perspectives, año 8, núm. 1, Estados Unidos: Routledge.

Grant, Carl y Melissa Gibson (2011), “Diversity and teacher education. A historical perspective on research and policy”, en Ball, Arnetha y Cynthia Tyson [comps.], Studying diversity in teacher education, Lanham: AERA.

Grant, Carl y Walter Secada (1990), “Preparing teachers for diversity”, en Houston, Robert [comp.], Handbook of research on teacher education, New York: MacMillan.

Gorski, Paul (2006), “Complicity with conservatism: the de-politicizing of multicultural and intercultural education”, en Intercultural Education, año 17, núm. 2, Países Bajos: Routledge/IAIE.

Guidry, Jan y Patience Sowa (2005), “Preparing for multicultural schools: teacher candidates dialogue online with teachers from Egypt, Japan, Ghana and the U.S.”, en Teacher Education Quartery, año 32, núm. 1, Estados Unidos: California Council on Teacher Education.

Hammerness, Karen et al. (2005), “How teachers learn and develop”, en Darling-Hammond, Linda y John Bransford [comps.], Preparing teachers for a changing world: what teachers should learn and be able to do, San Francisco: Jossey-Bass.

He, Ye y Jewell Cooper (2009), “The ABCs for pre-service teacher cultural competency development”, en Teaching Education, año 20, núm. 3, Estados Unidos/Australia: Routledge.

Henkin, Roxanne y Leann Steinmetz (2008), “The need for diversity education as perceived by preservice teachers”, en Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, año 8, núm. 1, Estados Unidos: The Trustees of Indiana University.

Herrada, Rosario Isabel (2010), “El concepto de raza según los futuros docentes. Experiencia formativa necesaria para enseñar en escuelas multiculturales”, en Enseñanza & Teaching, año 28, núm. 2, España: Universidad de Salamanca.

Hill-Jackson, Valerie et al. (2007), “Having our say about multicultural education”, en Kappa Delta Pi Record, año 43, núm. 4, Estados Unidos: Kappa Delta Pi.

Hollins, Etta y María Torres (2005), “Research on preparing teachers for diverse populations”, en Cochran-Smith, Marilyn y Kenneth Zeichner [comps.], Studying teacher education. The Report of the AERA Panel on Research and Teacher Education, Washington: AERA.

Hsu, Hui-Yin (2009), “Preparing teachers to teach literacy in responsive ways that capitalize on students' cultural and linguistic backgrounds through Weblog technology”, en Multicultural Education and Technology Journal, año 3, núm. 3, Reino Unido: Emerald.

Ibáñez, Nolfa et al. (2012), “La comprensión de la diversidad en interculturalidad y educación”, en Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, núm. 59, México: Universidad Autónoma del Estado de México.

Kinloch, Valerie (2011), “Crossing boundaries, studying diversity: lessons from preservice teachers and urban youth”, en Ball, Arnetha y Cynthia Tyson [comps.], Studying diversity in teacher education, Lanham: AERA.

Klug, Beverly et al. (2006), “Stepping out of our own skins: overcoming resistance of isolated preservice teacher populations to embracing diversity in educational settings”, en Multicultural Perspectives, año 8, núm. 3, Estados Unidos: Routledge.

Kyles, Carli y Lori Olafson (2008), “Uncovering preservice teachers' beliefs about diversity through reflective writing”, en Urban Education, año 43, núm. 5, Estados Unidos: Sage.

Laughter, Judson (2011), “Rethinking assumptions of demographic privilege: diversity among white preservice teachers”, en Teaching and Teacher Education, año 27, Estados Unidos: Elsevier.

Lenski, Susan Davis et al. (2005), “Beyond awareness: preparing culturally responsive preservice teachers”, en Teacher Education Quarterly, año 32, núm. 2, Estados Unidos: California Council on Teacher Education.

Liggett, Tonda (2011), “Critical multicultural education and teacher sense of agency”, en Teaching Education, año 22, núm. 2, Estados Unidos/Australia: Routledge.

Locke, Steven (2005), “Institutional social and cultural influences on the multicultural perspectives of preservice teachers”, en Multicultural Perspectives, año 7, núm. 2, Estados Unidos: Routledge.

Lockhart, John (2010), “Critical investigations into interns' urban teaching apprenticeship experiences”, en Dissertation Abstracts International, A: The Humanities and Social Sciences, año 70, núm. 10, Estados Unidos: University Microfilms International.

Marx, Helen y David Moss (2011), “Please mind the culture gap: intercultural development during a teacher education study abroad program”, en Journal of Teacher Education, año 62, núm. 1, Estados Unidos: Sage.

Matus, Claudia y Marta Infante (2011), “Undoing diversity: knowledge and neoliberal discourses in colleges of education”, en Discourse: studies in the cultural politics of education, año 32, núm. 3, Reino Unido/Australia: Routledge.

McKnight, Anthony et al. (2011), “Using Slowmation for animated storytelling to represent non-Aboriginal preservice teachers’ awareness of relatedness to country”, en Australasian Journal of Educational Technology, año 27, núm. 1, Australia: Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education.

Milner, Richard (2006), “Preservice teachers' learning about cultural and racial diversity: implications for urban education”, en Urban Education, año 41, núm. 4, Estados Unidos: Sage.

Moore, Felicia (2009), “Confronting assumptions, biases and stereotypes in preservice teachers’ conceptualizations of science teaching through the use of book club”, en Journal of research in science teaching, año 46, núm. 9, Reino Unido: Wiley.

Morrier, Michael et al. (2007), “Teaching and learning within and across cultures: educator requirements across the United States”, en Multicultural Education, año 14, núm. 3, Estados Unidos: Caddo Gap Press.

Nero, Shondel (2009), “Inhabiting the other's world: language and cultural immersion for US-based teachers in the Dominican Republic”, en Language, Culture and Curriculum, año 22, núm. 3, Reino Unido: Routledge.

OCDE (2010), Educating teachers for diversity. Meeting the challenge, París: OCDE/CERI.

Pajares, Frank (1992), “Teachers´ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct”, en Review of Educational Research, año 62, núm. 3, Estados Unidos: Sage.

Paredes, María Elisa (2009), Language attitudes, linguistic knowledge, and the multicultural education of pre-service teachers: A sociolinguistic study. Disertación doctoral, Estados Unidos: Universidad de Missouri, Saint Louis.

Patchen, Terri (2012), “‘Little Rascals’ in the ‘City of God’: film reflection and multicultural education”, en International Journal of Progressive Education, año 8, núm. 2, Estados Unidos: International Association of Educators.

Phillion, JoAnn et al. (2009), “Reimagining the curriculum: future teachers and study abroad”, en Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad, año 18, Estados Unidos: The Forum on Education Abroad/Dickinson College.

Pinto, María (1989), “Introducción al análisis documental y sus niveles: el análisis de contenido”, en Boletín de la ANABAD, año 39, núm. 2, España: Federación Española de Asociaciones de Archiveros, Bibliotecarios, Arqueólogos, Museólogos y Documentalistas.

Reiter, Abigail y Shannon Davis (2011), “Factors influencing pre-service teachers' beliefs about student achievement: evaluation of a pre-service teacher diversity awareness program”, en Multicultural Education, año 19, núm. 3, Estados Unidos: Caddo Gap Press.

Richardson, Virginia y Peggy Placier (2001), “Teacher change”, en Richardson, Virginia [comp.], Handbook of Research on Teaching, Nueva York: American Educational Research Association.

Sales, Auxiliadora (2006), “La formación inicial del profesorado ante la diversidad: una propuesta metodológica para el nuevo Espacio Europeo de Educación Superior”, en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, año 20, núm. 3, España: AUFOP.

Settllage, John et al. (2009), “Constructing a doubt-free teaching self: self-efficacy, teacher identity and science instruction within diverse settings”, en Journal of Research in science teaching, año 46, núm. 1, Reino Unido: Wiley.

Sleeter, Christine (2001), “Preparing teachers for culturally diverse schools. Research and the overwhelming presence of whiteness”, en Journal of Teacher Education, año 52, núm. 2, Estados Unidos: Sage.

Szabo, Susan y Gina Anderson (2009), “Helping teacher candidates examine their multicultural attitudes”, en Educational Horizons, año 87, núm. 3, Estados Unidos: Sage.

Szecsi, Tunde et al. (2010), “Transforming teacher cultural landscapes by reflecting on multicultural literature”, en Multicultural Education, año 17, núm. 4, Estados Unidos: Caddo Gap Press.

Townsend, Tony y Richard Bates (2007), Handbook of Teacher Education, Países Bajos: Springer.

Trent, Stanley et al. (2008), “Preparing preservice educators for cultural diversity: how far have we come?”, en Exceptional Children, año 74, núm. 3, Estados Unidos: The Council for Exceptional Children.

Tsigilis, Nikolaos et al. (2006), “Prospective early childhood educators' attitudes toward teaching multicultural classes: a planned behavior theory perspective”, en Journal of Early Childhood Teacher Education, año 27, núm. 3, Estados Unidos: Taylor & Francis.

Unesco (2009), Unesco World Report. Investing in Cultural Diversity and Intercultural Dialogue, París: Unesco.

Waddell, Jennifer (2011), “Crossing borders without leaving town: the impact of cultural immersion on the perceptions of teacher education candidates”, en Issues in Teacher Education, año 20, núm. 2, Estados Unidos: Caddo Gap Press.

Wasonga, Teresa (2005), “Multicultural education knowledgebase, attitudes and preparedness for diversity”, en International Journal of Educational Management, año 19, núm. 1, Reino Unido: Emerald.

Zeichner, Kenneth (2009), Teacher education and the struggle for social justice, New York: Routledge.

Zippay, Cassie (2010), An exploration of the critical and reflective thinking and the culturally relevant literacy practices of two preservice teachers, Estados Unidos: Tennessee State University.

Zozakiewicz, Cathy (2010), “Culturally responsible mentoring: exploring the impact of an alternative approach for preparing student teachers for diversity”, en The Teacher Educator, año 45, núm. 2, Estados Unidos: Ball State University/Taylor & Francis.

Zygmunt-Fillwalk, Eva (2005), “Disequilibrium and reconstruction: the urban encounter as catalyst for preservice educators’ cultural transformation”, en Journal of Early Childhood Teacher Education, año 26, núm. 2, Estados Unidos: Taylor & Francis.

Zygmunt-Fillwalk, Eva y Ann Leitze (2006), “Promising practices in preservice teacher preparation: The Ball State University urban semester”, en Childhood Education, año 82, núm. 5, Estados Unidos: Association for Childhood Education International.

Gunn, Ann Marie Alberton (2011), Developing a culturally responsive literacy pedagogy: preservice teachers, teaching cases and postcard narratives. Disertación doctoral, Estados Unidos: Universidad de South Florida. Disponible en: http://pqdtopen.proquest.com/pqdtopen/doc/822778363.html?FMT=AI [28 de septiembre de 2013].

Rodríguez Izquierdo, Rosa María (2009), “La investigación sobre la educación intercultural en España”, en Archivos Analíticos de Políticas Educativas, año 17, núm. 4, Estados Unidos: University of South Florida/Mary Lou Fulton College of Education Arizona State University. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/2750/275019727004.pdf [14 de octubre de 2013].