Teacher and family in intercultural realities. Speeches and practices

Main Article Content

Eva María González-Barea

Resumen

This article analyzes the participation of families in school, inquiring about the specific problems that foreign families can present acting as border elements for effective communication between school, teachers and family. The objectives this article responds are: 1) analyze the way in which foreign and native families participate in schools, as well as, 2) the activities organized in the centers with the intention of promoting participation. With an ethnographic methodological approach, the collection of data was carried out in two geographical contexts, Seville and Jaén, in which a case study was developed in a school in each of the mentioned cities. In the light of the data obtained, the participation of families in schools does not depend directly on their foreignness, but on their family’s interest in education and school and in practices and actions implemented there in order to provide equal access to participation.

Article Details

Como citar
GONZÁLEZ-BAREA, Eva María. Teacher and family in intercultural realities. Speeches and practices. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, [S.l.], n. 71, mayo 2016. ISSN 2448-5799. Disponible en: <https://convergencia.uaemex.mx/article/view/4181>. Fecha de acceso: 06 abr. 2020
Palabras clave
school; teacher; family; participation; immigrants.
Sección
Artículos

Citas

Aguado, Teresa (1996), Educación Intercultural. Su teoría y su práctica, Madrid: UNED.
Beck, Ulrico (1998), La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad, Barcelona: Paidós.
Bertely, M. (2001), Conociendo nuestras escuelas. Un acercamiento etnográfico a la cultura escolar, Mexico City: Paidós.
Colectivo IOE (2007), Inmigración, Género y Escuela, Madrid: Education and Science Minister.
De la Guardia, R. M. and F. Luengo (2007), “Las relaciones con las familias y con el entorno”, in A. Bolívar and A. Guarro [coords.], Educación y cultura democráticas, Madrid: Wolters Kluwer.
Essomba, M. A. (2008), 10 ideas clave. La gestión de la diversidad cultural en la escuela, Barcelona: Graó.
García Borrego, I. (2008), Herederos de la condición inmigrante: adolescentes y jóvenes en familias madrileñas de origen inmigrante, unpublished doctoral thesis, Madrid: Sociology Department, UNED.
García Castaño, F. J., Rubio Gómez, M. and O. Bouachra (2008), “Población inmigrante y escuela en España: un balance de investigación”, in Revista de Educación, no. 345, Spain.
Geertz, C. (2005), La interpretación de las culturas, Barcelona: Gedisa.
González Barea, E. (2008), “Convivencia intercultural en centros educativos multiculturales… ¿Hacia un reconocimiento de la diversidad cultural?”, in Educatio Siglo XXI, vol. 26, Spain.
Gorski, Paul C. (2009), “Intercultural education as social justice”, in Intercultural Education, 20(2). London.
Grupo Inter (2006), Culture is our focus, diversity is our normality. INTER guide to implement intercultural education, Vienna: Navreme.
Hernández Prados, M. A. and H. López Lorca (2006), “Análisis del enfoque cultural de la cooperación padres y escuela”, in Aula abierta, 87, Spain.
Nieto, Sonia (1992), Affirming diversity. The sociopolitical context for Multicultural Education, New York: Longman.
Ogbu, J. U. (1993), “Etnografía escolar. Una aproximación a nivel múltiple”, in Velasco, H. M., García Castaño, F. J. and A. Díaz de Rada [eds.], Lecturas de antropología para educadores, Madrid: Trotta.
Pozuelos, F. J. (2008), “Metodología didáctica: el currículum en el aula de educación primaria”, in A. De la Herrán and J. Paredes [coords.], Didáctica General, Madrid: McGraw-Hill.
Rodríguez Izquierdo, R. M. (2011), “Discontinuidad cultural. Estudiantes inmigrante y éxito académico”, in Aula Abierta, 1(39). Spain.
Velasco, H. and Díaz de Rada, A. (1997), La lógica de la investigación etnográfica, Madrid: Trotta.
Werner, O. and G. M. Schoeple (1987), Systematic fieldwork. Volume 1. Foundations of ethnography and interviewing, London: Sage Publications.
Wolcott, Harry F. (1993), “Sobre la intención etnográfica”, in Velasco, H., García, F.J. and A. Díaz de Rada [eds.], Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la educación y de la etnografía escolar, Madrid: Trotta.