The aims of higher education from gender perspective

Main Article Content

Enrico Mora Margot Pujal

Resumen

We present the main results of the analysis of the discourses that professors and students (by sex) have elaborated upon a set of university degree courses at the Autonomous University of Barcelona (Catalonia, Spain). We analyze, from a gender perspective, what kind of care and provision relationships are referred in such discourses. We identified a shared understanding between professors and students, independently from sex and degree, which emphasizes the provision like main end of the subjects. The incorporation of the dimension of care at weekends appears as a secondary aspect.

Article Details

Como citar
MORA, Enrico; PUJAL, Margot. The aims of higher education from gender perspective. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, [S.l.], n. 70, ene. 2016. ISSN 2448-5799. Disponible en: <https://convergencia.uaemex.mx/article/view/4159>. Fecha de acceso: 15 dic. 2019
Palabras clave
university professor; university student; social action; care; provision
Sección
Artículos

Citas

Boltanski, Luc (2000), El amor y la justicia como competencias, Buenos Aires: Amorrortu.
Bubeck, Diemut E. (1995), Care, Gender and Justice, New York, USA: Oxford University Press.
Butler, Judith (2001), El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad, Mexico: Paidós.
Butler, Judith (1990), “Variaciones sobre sexo y género. Beauvoir, Wittig and Foucault”, in Seyla Benhabib and Drucilla Cornell, Teoría feminista y teoría crítica, Valencia: Ediciones Alfons el Magnanim.
Clair, René [ed.] (1996), La formación científica de las mujeres. ¿Por qué hay tan pocas científicas?, Madrid: Los Libros de la Catarata.
Contreras Domingo, José (1990), Enseñanza, currículum y profesorado, Madrid: Akal.
Curráis Porrúa, Juan and Margarita Pérez-Froiz (1995), “Pensar la educación desde la ética: exilio y retorno de la razón práctica”, in Estudios. Filosofía-historia-letras, no. 39-40, Mexico: Instituto Tecnológico Autónomo de México.
Dale, Mary and Lewis Jane (2000), “The concept of social care and the analysis of contemporary welfare states”, in British Journal of Sociology, vol. 51, no. 2, London: London School of Economics.
Duarte, Laura (2012), Condicionantes de la trayectoria académica y del acceso a las cátedras en la institución universitaria desde la perspectiva de la movilidad ocupacional, la orientación profesional y el sexo. Estudio de caso de la Universitat Autònoma de Barcelona, doctoral thesis, Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
Ehrenreich, Barbara and Airle Russell Hochschild [eds.] (2003), Global Woman: Nannies, Maids, and sex workers in the new economy, New York: Metropolitan Books.
ETAN Expert Working Group on Women and Science (2000), Science Policies in the European Union: Promoting Excellence Through Mainstreaming Gender Equality, European Commission Research: Directorate-General.
Fraise, Geneviève (2000), “Servidumbre, empleos de servicios y de democracia”, in Maruani, Margaret et al. [eds.], Las nuevas fronteras de la desigualdad, Barcelona: Icaria.
Foucault, Michel (1998), Historia de la sexualidad, 3 vols., Madrid: Siglo XXI.
Fox, Mary Frank (1995), “Woman and Scientific Careers”, in Handbook of Science and Technology Studies, London: Sage.
Fox, Mary Frank (2004), Women in Scientific Fields: Doctoral Education and Academinc Careers. Workshop on Women’s Advancement, New York: American Political Science Association.
Fox, Mary Frank and Stephan, Paula E. (2001), “Careers of Young Scientists. Gender”, in Social Studies of Science, vol. 31, no. 1, London: Sage.
Giroux, Henry A. (1990), Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje, Madrid: Paidós-MEC.
González, María Teresa, Pérez, Manuel and Fernández, Manuel (1995), Trayectorias ocupacionales de los becarios de investigación españoles (1982-1992), Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto de Estudios Sociales Avanzados.
Hochschild, Arlie Russell (2012), The Outsourced Self: Intimate Life in Market Times, New York: Metropolitan Books.
Hochschild, Arlie Russell (2008), La mercantilización de la vida íntima, Madrid: Katz.
Horkheimer, Max (2002), Crítica de la razón instrumental, Madrid: Trotta.
Iñiguez, Lupicinio (2005), Análisis del Discurso. Manual para las Ciencias Sociales, Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Izquierdo, María Jesús, Enrico Mora and Laura Duarte (2008), Cuidado y provisión: el sesgo de género en las prácticas universitarias y su impacto en la función socializadora de la universidad, Madrid: Ministerio de Igualdad, Instituto de la Mujer.
Izquierdo, María Jesús, Francisco José León and Enrico Mora (2008), “Sesgo de género y desigualdades en la evaluación de la calidad académica”, in Arxius de Ciències Socials, no. 19, València: Universitat de València.
Izquierdo, María Jesús (2007), “Lo que cuesta ser hombre: costes y beneficios de la masculinidad”, in Ponencias del Congreso Masculinidad y vida cotidiana, Gasteiz, Spain: Emakunde and Comunidad Europea/Fondo Social Europeo.
Izquierdo, María Jesús [dir.] et al. (2004), El sexisme a la UAB. Propostes d’actuació i dades per a un diagnòstic, Barcelona: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Izquierdo, María Jesús (2001), Sin vuelta de hoja. Sexismo: poder, placer y trabajo, Barcelona: La Biblioteca del Ciudadano.
Izquierdo, María Jesús [dir.] et al. (1999), El sexisme a la universitat. Estudi comparatiu del personal assalariat de les universitats públiques catalanes, Barcelona: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Jecker, Nancy S. and J. Donnie Self (1991), “Separating Care and Cure: An Analysis of Historical and Contemporary Images of Nursing and Medicine”, in The Journal of Medicine and Philosophy, vol. 16, no. 3, Oxford: Oxford University Press.
Ledwith, Sue and Simonetta Manfredi (2000), “Balancing gender in higher education. A study of the experience of senior women in a ‘new’ UK university”, in The European Journal of Women’s Studies, no. 7, London: London School of Economics and Political Science.
Long, J. Scott and Mary Frank Fox (1995), “Scientific careers: universalism and particularism”, in Annual Review of Sociology, no. 21, California: Annual Reviews.
Maruani, Margaret et al. (2000), Las nuevas fronteras de la desigualdad. Hombres y mujeres en el mercado de trabajo, Barcelona: Icaria.
Martín Rojo, Luisa (2003), “El análisis crítico del discurso”, in Iñiguez, Lupicinio et al. [comps.], Análisis del Discurso, Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Mora, Enrico and León Francisco (2011), “La globalización del cuidado y sus cadenas”, Psicoperspectivas, vol. 10, no. 2, Chile: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
Mora, Enrico and Margot Pujal (2010), “Los conceptos de cuidado, provisión, y servicio como herramientas de análisis de las relaciones de género”, in X Congreso Español de Sociología, Pamplona, Spain, July 1st to 3rd, 2010.
Mora, Enrico (2006), “Los componentes de cuidado y servicio cuando se globaliza el trabajo doméstico”, in Izquierdo, María Jesús et al. [eds.], Servidoras sin fronteras, Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Mora, Enrico (2005), “Patriarcado, capitalismo y clases sociales”, in Joaquín Giró Miranda [coord.], El género quebrantado: sobre la violencia, la libertad y los derechos de la mujer en el nuevo milenio, Madrid: Catarata.
Mora, Montserrat (2002), “La cura familiar de les persones grans”, in Revista Catalana de Sociologia, vol. 16, Barcelona: Associació Catalana de Sociologia.
Orozco, Amaia (2007), Cadenas globales de cuidado, Santo Domingo: INSTRAW.
Ortiz, Teresa and Gloria Becerra [eds.] (1996), Mujeres de ciencias: mujer, feminismo y ciencias naturales, experimentales y tecnológicas, Granada: Universidad de Granada and Instituto de Estudios de la Mujer.
Osborn, Mary et al. (2000), Science Policies in the European Union: Promoting Excellence Through Mainstreaming Gender Equality. A Report from the ETAN Expert Working Group on Women and Science, Luxembourg: Office for Official Publications of the EC.
Parker, Ian (1992), Discourse dynamics, London: Routledge.
Pérez, Pilar and Susana Andino (2003), Las desigualdades de género en el sistema público universitario vasco, Vitoria-Gasteiz: Emakunde.
Potter, Jonathan and Margaret Wetherell (1987), Discourse and social psychology: Beyond Attitudes and Behavior, London: Sage.
Radl, Rita María [ed.] (1996), Mujeres e institución universitaria en Occidente, Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.
Rifà-Valls, Montserrat and Laura Duarte (2013), “Interseccionalidades de género, desigualdad y educación superior. Categorías y estrategias en la investigación”, in Martha Zapata, Sabina García and Jennifer Chan [eds.], La interseccionalidad en debate: Actas del Congreso Internacional: Indicadores Interseccionales y Medidas de Inclusión Social en Instituciones de Educación Superior, Berlin: MISEAL.
Rees, Teresa (2002), National Policies on Women and Science in Europe, European Commission Research: Directorate-General.
Rossi, Alice S. (1965), “Women in Science: Why so Few?”, in Science, no. 148, Washington, DC: American Association for the Advancement of Science,
Ruiz Olabuénaga, J. Ignacio and María Antonia Ispizua (1989), La decodificación de la vida cotidiana. Métodos de investigación cualitativa, Bilbao: Universidad de Deusto.
Schön, Donald A. (1992), La formación de profesionales reflexivos, Madrid: Paidós-MEC.
Setién, María Luisa (1998), “Género y cuidado a las personas en el espacio doméstico”, in Inguruak, Revista Vasca de Sociología y Ciencia Política, no. 22, Bilbao, Spain: Asociación Vasca de Sociología y Ciencia Política.
Sevenhuijsen, Selma (2000), “Caring in the Third Way: The Relation between Obligation, Responsibility and Care in Third Way Discourse”, in Critical Social Policy, vol. 20, no. 1, London: Sage.
Simpson, Ruth (2004), “Masculinity at work: the experiences of men in female dominated occupations”, in Work, employment and society, vol. 18, no. 2, London: Sage.
Taylor, Steven J. and Robert Bogdan (2000), Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados, Barcelona: Paidós.
Torns, Teresa et al. (2004), “La conciliación de la vida laboral y familiar: ¿un horizonte posible?”, in Sociología del Trabajo, no. 50, Madrid: Siglo XXI.
Thompsom, Suzane (2002), “Caregivers of Stroke Patient Family Members: Behavioral and Attitudinal Indicators of Overprotective Care”, in Psychology and Health, vol. 17, no. 3, London: Sage.
Universitat Autònoma de Barcelona (2003), Estatuts de la Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona: Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (Decret 237/2003, October 8th).
Van Verken, Mieke and Itziar Hernández (1989), Mujeres, tecnología y desarrollo, Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales e Instituto de la Mujer.
Vázquez-Cupeiro, Susana (2015), Ciencia, estereotipos y género: una revisión de los marcos explicativos, in Convergencia Revista de Ciencias Sociales, no. 68, Mexico: Universidad Autónoma del Estado de Mexico.
Vázquez, Félix (1996), “El análisis de contenido temático”, in Vázquez, Félix, Objetivos y medios en la investigación psicosocial, Barcelona: Working Paper, UAB.
Vega Solís, Cristina (2009), Culturas del cuidado en transición: Espacios, sujetos e imaginarios en una sociedad de migración, Barcelona: UOC.
Wittig, Monique and Sande Zeig (1981), Borrador para un diccionario de las amantes, Barcelona: Lumen.
Wittig, Monique (1977), El cuerpo lesbiano, Valencia: Artes Gráficas Soler.
Electronic resource
Pérez Sedeño, Eulalia et al. (undated), Mujer y Ciencia. La situación de las mujeres investigadoras en el sistema español de ciencia y tecnología, Informe, Madrid: FECYT. Available at: http://www.oei.es/salactsi/mujer_ciencia.pdf [August 13th, 2015].